Tatil sitesi dolandırıcılığı: Birebir kopyalıyorlar

ANTALYA – Yaz sezonunda tatil kentlerine rezervasyonlar artarken, online işlem trafiğinin yoğun olduğu bu mecra dolandırıcılığın yeni adresi oldu. Turizm ve seyahat acentelerinin, 5 yıldızlı otellerin internet sitelerini kopyalayıp bu adreslerden tatil ilanları yayınlayan dolandırıcılar, kendilerine ulaşan tüketicileri sahte rezervasyonlarla mağdur ediyor. Dolandırıcılar bu yöntemle yüklü miktarda haksız kazanç elde ederken, bütçelerine uygun tatil arayışında olanlarsa yaz için plan yaptıklarını zannederken çok büyük kayba uğruyor.

Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, son dönemde sistemlerine bu konuda çok sayıda başvuru düştüğünü belirterek tatil arayışında olanları uyarıyor.

‘İNSANLARA HAYALİ TATİL SATIYORLAR’

Bu siteler aracılığıyla dolandırılanlardan biri de Kutluhan Akın. Dolandırıcılık sistemini anlatan Akın şunları söyledi: “İnsanlara hayali tatil ve devre mülk satıyorlar. Tuzağa düşürmek istedikleri kişilere anket adı altında ‘evli misiniz, kaç yaşındasınız, eşiniz kaç yaşında?’ gibi basit birkaç soru soruyorlar. Ödemeleri aldıktan sonra, ‘tatil çekinizi almak için ofisimize gelmeniz gerekiyor. Ne zaman müsaitseniz gelin’ diyorlar. Ancak şirket ofisinin bulunduğu yere gidenler, görüştükleri kişilerin asıl şirketle bir bağlantılarının bulunmadığını anlıyor.”

‘WEB SİTELERİ BİREBİR KOPYALANIYOR’

Bu siteleri gerçeğinden ayırt etmenin zor olduğunu ifade eden Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Tatil satışı yapan şirketlerin ve otellerin internet siteleri kopyalanarak oluşturulan sahte rezervasyonlara karşı tüketicileri uyarmak istiyorum. Sadece bir otelin internet sitesinin kopyası üzerinden 300 bin lira vurgun yaptılar. En son tespit edilebilen 38 kopya site erişime kapatılıp, gerekli hukuki işlemler başlatıldı. Dijital çağ, hayatımızı her ne kadar kolaylaştırsa da yine de kullanırken çok dikkatli olmak gerekiyor. Her şeyin kopyası üretilebildiği gibi otel ve acentelerin resmi web siteleri de kopyalanabiliyor, çok benzeri üretilebiliyor veya birebir kopyalanabiliyor” dedi.

‘GÜVENİLİR SİTELERİN TÜRSAB KODU VAR’

Gündüz, tüketicilerin bu sahteciliğe aldanmamak için nelere dikkat etmeleri gerektiğini de şöyle sıraladı: “Öncelikle web sitesinin, otelin ya da acentenin orijinal internet sitesi olup olmadığını dikkatle sorgulamak gerekir. Güvenilir sitelerin Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği’nden (TÜRSAB) aldıkları bir kod var. Kural gereği bu kodu her acente kendi web sitesinde belirtmek zorunda. Tatil satın alacak kişiler, bağlantıda oldukları internet sitesinde öncelikle bu kodun olup olmadığını kontrol etmeleri gerekiyor. Otellerin çağrı merkezleri de kopyalanabilir. O nedenle dikkat edilmesi gereken en önemli konu, otellerin ve acentelerin resmi internet sitelerinde yer alan TÜRSAB kodu. Bu kodu da TÜRSAB’ın sitesinden ulaşılabilecek doğrulama kodu ve web sitesi linkiyle birlikte TÜRSAB’ın doğrulama sistemine girerek onaylatabilirler.”

Gündüz, tatil sigortasının önemine değinerek “Böyle bir durumda mağduriyet yaşamamanın temel koşulu, tatil satın alırken seyahat ve tatil sigortası yaptırmaktır. Bugün tatil sigortası yaptırmadan rezervasyon yaptırmak, kumar oynamak gibidir. Ama bunu yaparken sigorta poliçesini dikkatle incelemek, muafiyetler neler, sigorta neleri kapsıyor, öğrenmek gerekiyor. Hangi durumlar, riskler çıktığında, sigorta şirketi kaybın ne kadarını iade edecek? Bu, poliçede net olmalı, değilse itiraz edip düzelttirmeliler. Sigorta yaptırırken kalınacak otelin ve acentenin isimlerini yazdırmak önemli. Sigorta şirketi poliçeyi verdiği andan itibaren müteselsil sorumluluk altına da girmiş demektir” dedi.

‘ANTALYA ALAN KODLU TELEFON BAĞLANTISI ALINIYOR’

Bu sitelerde gerçekte olana benzer telefon numaraları kullanıldığını, Antalya’nın alan kodu ‘242’ ile başlayan bir IP telefon bağlantısı da alınabildiğini söyleyen Gündüz, “Verilen telefon numaralarının doğruluğu, küçük bir araştırmayla kontrol edilebilir. Böyle tuzaklara karşı temkinli davranış geliştirebilmeleri için tüketicilerin sosyal medya kanallarını güvenli kullanabiliyor olmaları da çok önemli. Şifrelerin daha güvenli kullanılabileceği birçok uygulama geliştirildi. Dijital mecrada tedbir, birçok durumda riskleri azaltır, hedef olmanın önüne geçer. Acente ve otellere de burada görev düşüyor. Tüm tesis işletmecileri, kendi internet sitelerinin bir kopyasının olup olmadığını düzenli olarak takip etmeli, açıldığında hızlı fark etmeli” diye konuştu.

‘KALDIĞINIZ OTEL İLANDAKİ GİBİ ÇIKMAZSA BELGELEYİN’

Tüketicinin, kaldığı otel görselde olduğu ya da anlatıldığı gibi çıkmazsa, bu mağduriyetin de itiraz konusu olabileceğini belirten Gündüz’e göre, bu durumda tatil satılırken yapılan yanıltıcılığın belgelenmesi gerekiyor. Gündüz, böyle bir durumda yapılması gerekenleri de şöyle anlattı: “Cep telefonları ile mevcut durumu fotoğraflamaları veya video çekmeleri halinde itiraz şansı doğar. Hatta yapabilirse tutanak tutunup tatilcilerden, tesis yöneticilerinden imza almak da hukuki mecrada önemli. Bu kişiler, tatilden döndüklerinde anlaştıkları acenteye, ‘dört yıldızlı dediğin otel iki yıldızlı çıktı. Odanız denizi görecek dediniz, görmedik. İmkanlar, açık büfe gibi vaatler tutmadı’ gibi yanıltıcı unsurları sunarak yaptıkları anlaşmaya itiraz edebilirler. Belgelenen usulsüzlüğün fiyat farkının veya tamamının iadesi için talepte bulunabilirler. Acente veya rezervasyon yapılan otel bunları kabul etmediği takdirde hem TÜRSAB’a şikâyette bulunulabilir hem de tüketici hakem heyetine fiili ve internet üzerinden başvurularak ödenen fiyatın makul bir miktarı ya da tamamı geri alınabilir.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir